Yaşam

Cinsiyet çapraz: Sanat kimin için?

Özgün Biçer*

Sanat kimin içindir? Sanat sanat için, sanat insan için…

Başlığı görünce derin sanat tarihi tartışmalarına girdiğimi sanmayın. Tabii ki bu alanı uzmanlarına, sanat tarihçilerine bırakıyorum. Ama bu cümle ile girmemin bir sebebi var. Sanatın aslında kimin için olmadığının peşinden koşuyorum.

Nasıl?

Son yıllarda hem sanat mekanlarının sayısının artması hem de NFT gibi yeni dijital sanat kanallarının ortaya çıkmasıyla ilgi arttı. Örneğin Galataport’taki yeni yerine taşınan İstanbul’un ilk çağdaş ve çağdaş müzesi İstanbul Modern, açıldığı günden bu yana 8 milyon 200 bin ziyaretçiyi ziyaret etti. Contemporary’nin son yıllarda düzenli olarak düzenlediği standını 24 bin sanatsever ziyaret etti. Şimdi de Arka İstanbul Feshane açılıyor. Burası sanat izleyicisi için yeni bir rota sunuyor. 300 sanatçının 400 eserinin sergileneceği bir alandan bahsediyoruz.

.

Bu rakamlara baktığımızda sanatın herkes için olduğunu düşünebiliriz.

Sanata olan ilginin artması elbette değerli bir kültürel birikim ama bir yandan da çok büyük bir ekonomik büyüklük var. Bu da sanatı izleyenle edinen arasındaki uçurumu açıyor. Öyle ki müzeler, stant ve galeriler, yatırımcılar ve sanatçılardan oluşan bu dünya 2022 yılında dünyada 65.1 milyar dolara ulaştı. Başta NFT olmak üzere dijital içerik geliştikçe hacmi büyüyor ve sanat bireysel yatırımcılar için bir araç haline geliyor.

Elbette bu, sanatın muhalif kimliğine dair başka bir tartışma yaratıyor.

Gelmek istediğim yer, sanat dünyasına ‘cinsiyetler arası’ bir bakış açısıyla bakmak.

Sanat dünyasında kadınlara hiçbir zaman eşit davranılmadığı bir gerçek. Derin bir tarihsel geçmişe sahiptir. Meraklılar Camille Claudel’in hikayesine göz atabilirler. Dehası Rodin’in arkasında görünmeyen Claudel.

Günümüzde kadınlar sanat dünyasında görünmezlikle uğraşmaya devam ediyor. Bu eşitsizliği, zanaatkarların müzelerde, galerilerde ve müzayede evlerinde nasıl temsil edildiğini farklı bir şekilde görmek yeterlidir.

  • 18 büyük ABD sanat koleksiyonundaki sanatçıların sadece yüzde 23’ü kadın sanatçılar. Erkekler %87 iken, beyazların oranı %85’tir.
  • Artsy veritabanındaki 3.500 galeriden yüzde 10’u tek bir kadın sanatçıyı temsil etmiyor.
  • Avrupa ve Amerika’daki galeriler tarafından temsil edilen yaşayan sanatçıların sadece yüzde 13,7’si kadın.
  • Esnaf söz konusu olduğunda ortaya çıkan cinsiyet farkı elbette liderler için pek değişmiyor. Sanat müzelerinin personelinin çoğunluğunu kadınlar oluştursa da, liderlik söz konusu olduğunda sayılar yine azalıyor. Öyle ki bu dikey ayrıma göre bütçeleri 15 milyon doları aşan müzelerin yöneticilerinin sadece %30’u kadın. Eşit fiyatı beklemek yerine 1 dolara karşı 75 sente razı olmak zorunda.
  • Kazançlar hakkında konuşmaya başladığımızdan beri. Şunu da söyleyelim: Bir kadın sanatçının müzayedede sattığı en pahalı eser, 2014’te 44,4 milyon dolara satılan Georgia O’Keefe’nin Beyaz Çiçek’idir.(1)
  • Forbes’un raporuna göre, cinsiyet farkı sadece milyonlarca dolarlık satışlar için geçerli değil. Araştırmacılar, 1970’den 2016’ya kadar 69.189 sanatçı için 1,9 milyon müzayede süreci örneğini kullanarak, kadın sanatçıların eserlerinin erkek sanatçıların eserlerine göre yüzde 42 daha az sattığını buldu.(2)
Georgia O’Keefe’nin Beyaz Çiçeği

Tüm bu rakamların toplamında küresel pazardaki 192 milyon dolarlık cinsiyet farkından bahsediyoruz. Elbette erkeklerin sanat alanında daha deneyimli ve yetenekli olabileceğini düşünebilirsiniz. Bununla birlikte, bir araştırma(3) değerli bir bilinçdışı önyargıya sahip olduğumuzu gösteriyor. Çalışmada, katılımcılara bilgisayarda oluşturulmuş bir sanat eseri sunuldu ve tabloyu ne kadar sevdiklerini derecelendirmeleri istendi. Katılımcıların yarısı eserin altında sanatçı olarak listelenen bir kadın adını, yarısı ise bir erkek adını gördü. Her iki durumda da tablo bire birdi, bilgisayar tarafından oluşturulmuş bir tabloydu. Sanatla ilgilenen ve müze gezen katılımcılar, erkek sanatçılar sıralandığında daha yüksek puan vermişlerdir. Bu sonuç, erkek sanat eseri tercihinin cinsiyet yanlılığının bir fonksiyonu olduğunu ve erkeklerle kadınlar arasında yetenek açısından bir fark olmadığını açıkça göstermektedir.

Şimdi başa dönelim, sanat herkes için olabilir mi? Hızla gelişen bir birikim alanına dönüşen sanat alanında da elbette mülkiyet meseleleri işlemeye devam ediyor. Ancak tüm bu koşullar altında kadınların emeğini daha görünür kılmak için yapılabilecek hiçbir şey yok.

bir.https://nmwa.org/support/advocacy/get-facts/
2.https://www.forbes.com/sites/kimelsesser/2022/08/30/the-192-billion-gender-gap-in-art/?sh=1557acd12d14
3. Cinsiyetli Fiyatlar, Renée B Adams, Roman Kräussl, Marco Navone, Patrick Verwijmeren; Finansal Çalışmaların Gözden Geçirilmesi, 2021

*Marmara Üniversitesi İktisat Fakültesi

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu